REKLAMA
- Wizyta zdalna (zwana też e-wizytą, telewizytą, wizytą online) jest w Polsce ekwiwalentnym świadczeniem w stosunku do wizyty odbywanej w przychodni/gabinecie i rozliczaną przez NFZ. Nie może w pełni zastąpić bezpośredniego badania lekarskiego czy psychologicznego i powinna być stosowana tylko w takich sytuacjach, gdy z ważnych przyczyn badanie bezpośrednie nie może się odbyć. Rekomendujemy, żeby wizyty zdalne miały charakter uzupełniający i dotyczyły wizyt kontrolnych.
- W sytuacjach kryzysowych (np. w czasie zagrożenia epidemiologicznego) wizyta zdalna jest rekomendowaną formą świadczenia opieki zdrowotnej dla lekarzy, psychoterapeutów, psychologów i terapeutów uzależnień. W tych okolicznościach nawet pierwsza wizyta może odbyć się jako wizyta zdalna i powinna mieć ona formę wideo wizyty, na której zarówno pacjent jak i lekarz/terapeuta widzą się, a lekarz/terapeuta może ustalić tożsamość osoby na podstawie okazanego dokumentu ze zdjęciem.
- Wizyta zdalna odbywa się za pośrednictwem rozmowy telefonicznej lub wideo komunikatora zapewniającego szyfrowanie transmisji. Dla zmniejszenia ryzyka ingerencji osób trzecich - należy zadbać o posiadanie najnowszej wersji programu komunikacyjnego, aktualizację systemu operacyjnego i programów antywirusowych
- Rekomendujemy odbywanie wizyt zdalnych poprzez wideokomunikatory. Pozwala to na empatyczną relację rozmówców oraz na obserwowanie pacjenta, jego mimiki, reakcji, zachowania co, podobnie jak przy wizycie w przychodni/gabinecie pozwala na pełniejszą ocenę stanu psychicznego.
- Intymność i szczerość - Problemy zdrowia psychicznego to bardzo osobisty obszar każdego człowieka. Dlatego nie powinny być omawiane z udziałem osób trzecich (np. członków rodziny). Ich udział może powodować dyskomfort w poruszaniu niektórych ważnych kwestii w zakresie relacji w związku, istotnych intymnych treści dotyczących wielu ważnych aspektów stanu zdrowia pacjenta, przez co obraz problemu może być niejasny. To prowadzi do błędnej diagnozy, a tym samym sposobu dalszego postępowania terapeutycznego. Zachęcamy do używania słuchawek z mikrofonem, aby pytania specjalisty usłyszał tylko pacjent. Możliwy jest udział osób z otoczenia pacjenta, ale po uzgodnieniu tego ze specjalistą oraz za zgodą pacjenta.
- Lekarz, psychoterapeuta lub psycholog powinien zidentyfikować pacjenta, dlatego należy mieć przygotowany dokument tożsamości ze zdjęciem. Specjalista w trakcie wizyty prowadzi dokumentację leczenia, w związku z tym potrzebuje danych osobowych pacjenta: imię, nazwisko, adres, PESEL - w przypadku osób z ograniczeniami intelektualnymi lub/i ubezwłasnowolnionych - również dane opiekuna. Z uwagi na brak możliwości bezpośredniej identyfikacji za pomocą fizycznego dokumentu tożsamości, należy dochować wszelkich starań w celu ograniczenia ryzyka udzielenia porady (wypisania leków) osobie nieuprawnionej. W dokumentacji powinien znaleźć się opis procedury identyfikacji pacjenta.
- Lekarz lub psycholog nie ponosi odpowiedzialności za podanie przez Pacjenta niekompletnych, nieprawdziwych lub nieprawidłowych informacji, zwłaszcza w przypadku podania danych osób trzecich bez ich wiedzy lub zgody. Za skutki podania błędnych, niekompletnych, nieprawdziwych, wprowadzających w błąd lub w inny sposób nieprawidłowych danych wyłączna odpowiedzialność spoczywa na Pacjencie.
- Co przygotować przed wizytą? Karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań laboratoryjnych i pracownianych (np. TK, MRI), zaświadczenia, spis wszystkich leków przyjmowanych obecnie i w przeszłości niezależnie od przyczyny (nie tylko psychiatrycznych). Informacje o przebytych chorobach, wypadkach, hospitalizacjach i generalnie wszystkie dokumenty i informacje dotyczące stanu zdrowia. Skany (lub czytelne zdjęcia z telefonu komórkowego) dokumentów medycznych zaleca się przesłać wcześniej do specjalisty na podany adres e-mail (po uzgodnieniu).
Rekomendujemy aby przed rozpoczęciem e-wizyty włączyć Wstrzymanie innych aplikacji komunikacyjnych, aby rozmowy i komunikaty nie zakłócały relacji. Jeśli przebywacie w zasięgu wifi - zachęcamy do przejścia na tryb samolotowy, a potem uruchomienie wifi - wtedy sesji nie będą przerywać także rozmowy telefoniczne. - Lekarz w trakcie wizyty może wystawić receptę w formie elektronicznej którą otrzymają Państwo w postaci sms/MMS lub na mail. Lekarz ma także możliwość wystawienia elektronicznego zwolnienia lekarskiego e-ZLA - jeśli będzie takie wskazanie. Lekarz może też skierować na dodatkowe badania lub do innych specjalistów (np. psychologa, endokrynologa) oraz zalecić psychoterapię.
- Część zaświadczeń i skierowań jest ważna tylko przy zachowaniu wersji tradycyjnej z podpisem i pieczęcią (tj. OL-9, zaświadczenie o stanie zdrowia dla celów orzekania o niepełnosprawności, zaświadczenie o zdolności do pracy). Mogą zostać wysłane do pacjenta pocztą lub odebrane w inny, ustalony ze specjalistą sposób.
- Jeśli u osoby wystąpi znaczne pogorszenie stanu zdrowia psychicznego, tj. ujawnienie się lub nasilenie objawów dotychczasowej choroby/zaburzenia prowadzące do bezpośredniego zagrożenia jej życia lub/i zdrowia lub życia innych osób - lekarz może zadecydować o przekazaniu jej do leczenia szpitalnego takżę bez jej zgody (informacje na ten temat w art 22-24 Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego.)
- Dokumentacja medyczna musi być przechowywana zgodnie z zasadami określonymi w stosownych aktach prawnych (RODO). Rekomendowane jest prowadzenie dokumentacji w ramach zdalnego dostępu do systemu komputerowego placówki opieki zdrowotnej. Do wytworzonej dokumentacji medycznej nie powinny mieć dostępu osoby trzecie.
Dodatkowe informacje:
- Rekomendacje PTP w zakresie Opieka psychiatryczna, leczenie uzależnień i program pilotażowy w centrach zdrowia psychicznego (w tym online) w ramach NFZ
- Wizyta zdalna - wizyta u lekarza (ale też psychologa lub psychoterapeuty), w ramach której wykonywane są wszystkie typowe procedury z wyjątkiem tych których się nie da wykonać bez kontaktu fizycznego - badania krwi, badanie internistyczne, neurologiczne itd. itp. Wartość tej wizyty w dużo większym stopniu zależy od tego jak szczerze i dokładnie pacjent opisuje swoje dolegliwości, stan, i odpowiada na pytania lekarza.
- Komunikator internetowy - program komputerowy który pozwala na komunikacją inna niż tylko głosowa. Komunikator pozwala przesyłać informacje, pliki, ale też pozwala na rozmowy głosowe i rozmowy wideo. Często też pozwala na rozmowy konferencyjne czyli większej ilości osób na raz. Do najczęściej używanych u nas komunikatorów należą - Skype, Messenger (z FaceBooka), Google Hangouts (dla posiadaczy kont na gmail.com), FaceTime (użytkownicy produktów firmy Apple), WhatsApp, Signal, Zoom.us i inne mniej popularne. Do nawiązania łączności z kimś (np. lekarzem) trzeba znać identyfikator rozmówcy (dokładnie tak jak numer telefonu).
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego - Ustawa dostępna tutaj
- Psychiatria - COVID-19 ważne materiały
Opracowanie
Maciej Matuszczyk, Agnieszka Koźmin-Burzyńska, Jacek Przybyło, Marek Krzystanek, Seweryn Segiet
Kontakt z autorem: mm@psychiatria.pl. Stan prawny na 2 kwietna 2020r.
Źródło: Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska / www.gov.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE